Podstawową kwestią, która zdecyduje o tym czy masa ciała spada jest bilans kaloryczny. Jeżeli bilans kaloryczny jest dodatni – przybierasz na masie, w momencie ujemnego bilansu kalorycznego – tracisz na masie.

W tym wpisie skupię się na tym jak sprawić by wykreowanie ujemnego bilansu kalorycznego, było jak najprostsze. Przedstawię 3 porady, które pozwolą schudnąć w zdrowy sposób.

 

1.POZBĄDŹ SIĘ WODY Z ORGANIZMU

Wiele osób przez spożywanie mocno przetworzonego jedzenia, picie małej ilości wody oraz dostarczanie dużej ilości sodu, doprowadza się do zgromadzenia dużej ilości wody podskórnej w organizmie.

Pozbywanie się wody z organizmu przeważnie trwa kilka dni i jest bardzo proste, a zmiana sylwetki może być diametralna.

Jak sprawdzić nadmiar wody w organizmie?
Jeśli często czujesz się opuchnięty/a w pewnych częściach ciała, natomiast w innych jesteś szczupły/a to istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że w tych tęższych częściach ciała, zgromadził Ci się nadmiar wody podskórnej.

Jak pozbyć się wody podskórnej?
Aby pozbyć się wody należy przede wszystkim pić dużo wody. Dla osób, które są mało aktywne fizycznie, powinno to być minimum 2 litry wody dziennie. Natomiast dla osób mocno aktywnych, szczególnie w porach wysokich temperatur powinno to być nawet 3-5 litrów wody dziennie. Warto ograniczyć spożycie soli w diecie, poprzez wykluczenie fast-foodów i słodyczy.

Po kilku dniach poprawa w sylwetce powinna być widoczna. Czasem dzięki utraconej wodzie możemy zgubić nawet kilka kilogramów

 

2. RUSZAJ SIĘ WIĘCEJ

Prosta zasada – ruszaj się więcej. Tracenie masy ciała utożsamiane jest przykładowo z bieganiem czy jeżdżeniem na rowerze. Błędem jest tu wmawianie sobie, że jedna aktywność fizyczna była lepsza od innych.

Prawda jest taka, że każda aktywność fizyczna spala kalorie. Pływanie, taniec, trening siłowy, trening interwałowy, a nawet takie codzienne spacery, też spalają kalorie. Dlatego nie warto skupiać się tylko na jednej aktywności, przez resztę dnia nic nie robiąc. Zacznij metodą małych kroków.

Przykładowo, jeśli masz krótki dystans do przejścia to zamiast poruszać się środkami komunikacji – postaraj się go przejść pieszo. Takie małe czynności wykonywane czasem nawet po kilka razy dziennie diametralnie przybliżają nas to szczuplejszej sylwetki.

Najczęściej teraz jako formę swojej aktywności fizycznej, ludzie wybierają siłownię. Połącz trening siłowy z treningiem interwałowym i treningiem cardio. Dzięki temu nie dość, że trening będzie ciekawszy to spalanie tkanki tłuszczowej będzie zmaksymalizowane poprzez różne typy wysiłków.

Oczywiście jeżeli, któraś z tych form wysiłku (trening siłowy, trening interwałowy, trening cardio) Ci nie odpowiada, upewnij się czy aby na pewno robisz ją dobrze, najlepiej pod okiem doświadczonego trenera w Klubie by sprawdzić czy na pewno ta aktywność jest dla Ciebie.

 

3. ZWIĘKSZ OBJĘTOŚĆ POSIŁKÓW

Osoby początkujące często są przekonane, że jeśli jakiś posiłek albo produkt w powszechnej opinii jest zdrowy, to jest on również dobry dla sylwetki. Nic bardziej mylnego!

Przykładami produktów, które uważa się za zdrowe, a przez wysoką kaloryczność powodują bardzo łatwy przyrost masy ciała, są na przykład: masła, orzechy, masła orzechowe, sery i gorzkie czekolady.

Te produkty są oczywiście zdrowe i w małych ilościach (jak każdy produkt) nie wyrządzą szkód naszej sylwetce. Problem pojawia się kiedy jedną z naszych przekąsek, stają się orzechy lub gorzka czekolada „bo są zdrowe”.

Żeby najlepiej to zobrazować, przygotowałem porównanie kaloryczne wyżej wymienionych produktów z innymi produktami, które w dużej objętości mają małą ilość kilokalorii.

PRODUKTY, KTÓRE MAJĄ TAKĄ SAMĄ ILOŚĆ KALORII:

  • 100g masła = 1400g malin
  • 100g orzechów = 800g ziemniaków
  • 100g sera żółtego = 5 średniej wielkości jabłek
  • 100g gorzkiej czekolady = 1800g truskawek

Przed zjedzeniem posiłku należy sprawdzić jego kaloryczność. W szczycie głodu, większość ludzi wolałaby spożyć 1400g malin albo 1800g truskawek od 100g orzechów albo 100g gorzkiej czekolady. Wybieraj mądrze!

W procesie budowania sylwetki, kluczem jest harmonia między ilością spożywanych kalorii, a odpowiednim doborem aktywności fizycznej. Warto pamiętać o unikaniu przetworzonych produktów, które zawierają duże ilości soli oraz powinno pamiętać się o odpowiednim nawadnianiu podczas całego dnia.

 

Postaw na balans!