1. GLUTAMINA

W czym może Ci być pomocna glutamina:

  • stymuluje procesy syntezy białek mięśniowych poprzez dodanie azotu sprzyjającego ich budowie
  • zwiększa poziom hormonów mogących pozytywnie wpływać na twój nastrój i budowę ciała (naukowo stwierdzono, że zaledwie 2g glutaminy doustnie, zwiększyły poziom hGH ponad 4 krotnie w porównaniu z placebo, niezależnie od wieku badanych).
  • zmniejsza katabolizm mięśni podczas treningu
  • zwiększa wytrzymałość przez uzupełnienie poziomu spadającego glikogenu
  • zmniejsza czas regeneracji mięśni
  • zmniejsza ryzyko chorób przez wzmocnienie układu odpornościowego
  • zapobiega przetrenowaniu podczas długotrwałych cykli treningowych nawet z dużymi obciążeniami (przypominam, że poziom glutaminy we krwi jest świetnym znacznikiem stanu anabolicznego)
  • polepszenie funkcjonowania mózgu
  • zmniejszenie chęci na spożycie alkoholu i słodyczy
  • utrzymanie zdrowia, witalności i prawidłowej funkcji jelit
  • wzmocnienie odporności organizmu
  • wzmocnienie serca

2. BCAA

Aminokwasy rozgałęzione BCAA (z ang. „Branched – Chain Amino Acids”) są jednym z najważniejszych suplementów poprawiających regenerację potreningową. W skład aminokwasów wchodzi leucyna, walina oraz izoleucyna. Dostarczone poprzez suplementację BCAA są wykorzystywane do syntezy białek oraz odbudowy mięśni. Są zalecane ze względu na brak możliwości naturalnego dostarczenia do organizmu odpowiedniej ich ilości.

Zalety stosowania:

  • zmniejszają katabolizm mięśniowy
  • przyspieszają regenerację mięśni
  • zmniejszają bolesność powysiłkową
  • intensyfikują spalanie tkanki tłuszczowej
  • błyskawiczne dostarczają aminokwasy do tkanki mięśniowej
  • intensyfikują produkcję hormonów anabolicznych

3. ASHWAGANDHA

Poznając szerokie spektrum działania Ashwagandhy można wręcz pokusić się o określenie jej jako “panaceum”. W tradycyjnej medycynie indyjskiej leki z Withania stosowane były przede wszystkim w zwalczaniu reumatyzmu, kaszlu, przy osłabieniu pamięci i ogólnym wyczerpaniu, a także w chorobach skórnych. Zioło to wywiera pozytywny wpływ w następujących sferach zdrowotnych:

  • poprawia funkcjonowanie układu immunologicznego
  • wspomaga układ nerwowy
  •  wykazuje właściwości odmładzające – spowalnia procesy starzenia się organizmu, przeciwdziała siwieniu włosów;
  • zwiększa wydolność fizyczną,
  • poprawia koordynację psychomotoryczną i zmniejsza czas reakcji
  • reguluje układ hormonalny – pobudza czynności tarczycy
  • oddziałuje na układ krwionośny – wzmacnia układ krążenia, pomaga zwalczać anemię, ułatwia przepływ substancji odżywczych do wnętrza komórek. Ashwagandha znacząco poprawia parametry krwi (podnosi poziom hemoglobiny, obniża poziom cholesterolu, triglicerydów, LDL i cukru działanie przeciwcukrzycowe, stymuluje wzrost poziomu cholesterolu HDL)
  • wzmacnia tkankę mięśniową – poprawia napięcie mięśni oraz redukuje stany zapalne. Wykazuje także właściwości anaboliczne, wspomagając budowę mięśni u rekonwalescentów
  • poprawia funkcjonowanie układu oddechowego – wspomaga leczenie astmy i alergii. Łagodzi również nieżyt nosa i kaszel; wspomaga pracę nerek, wątroby i trzustki
  • działa moczopędnie; zwiększa wydalanie sodu z ustroju
  • wspomaga ustępowanie obrzęków

4. Berberyna

Berberyna to silny suplement, któremu przypisuje się takie cechy jak:

  • zmniejszanie insulinooporności
  • zmniejszenie wchłaniania cukru w jelitach
  • modyfikowanie flory bakteryjnej jelit oraz jej odbudowanie
  • zmniejszenie wytwarzania cukru glukozy w wątrobie
  • przyspieszenie spadku masy ciała (wspomaganie odchudzania)
  • przyspieszenie spalania „zapasów energii” zgromadzonych w tkankach
  • przyspieszenie spalania tłuszczu
  • zwiększa wydzielanie insuliny w trzustce
  • działanie przeciwzapalne
  • antyoksydacja
  • ochrona tkanek przed uszkodzeniem przed wolne rodniki
  • zwalnianie postępu miażdżycy
  • niwelacja powikłań cukrzycy
  • obniżenie poziomu całkowitego cholesterolu oraz cholesterolu LDL
  • obniżenie poziomu trójglicerydów
  • podwyższenie poziomu cholesterolu HDL
  • ochrona serca
  • korzystny wpływ na lipidy

5. WITAMINY

Witamina C

Silny antyutleniacz zwiększa produkcję kolagenu tkanki łącznej, który pomaga w odbudowie skóry, ścięgien i naczyń krwionośnych. Witamina C wypłukuje również z mięśni powstały na skutek intensywnej aktywności kwas mlekowy.

Witamina D

Pomaga absorbować wapń do budowy silnych kości i mięśni. Pomaga także zmniejszyć stan zapalny i wspomaga układ odpornościowy.

Witamina E

Podczas intensywnych ćwiczeń białko zwane kinazą kreatynową (CPK), przedostaje się do krwioobiegu, a jej wysokie stężenie jest sygnałem uszkodzenia mięśni. Witamina E poprawia krążenie i pomaga efektywniej pozbywać się kinazy kreatynowej z krwi. Pomaga ona także chronić komórki przed uszkodzeniem ze strony wolnych rodników tlenowych.

Witaminy z grupy B

Witaminy te wzmagają naprawę mięśni i pomagają w rozwoju nowych komórek. Ich niedobór może natomiast powodować bolesność i skurcze mięśni.

Witamina A

Witamina A jest znana ze swojego pozytywnego wpływu na układ wzrokowy. Z punktu widzenia regeneracji wspomaga ona system odpornościowy i prawidłowe funkcjonowanie ważnych narządów organizmu.

Magnez

Jest czynnikiem regenerującym żywe komórki, regulatorem równowagi wapniowej. Ponadto pozytywnie wpływa na procesy krzepnięcia krwi, reguluje rozwój układu kostnego, wzmaga reakcje obronne organizmu, działa profilaktycznie na zapalenie żył w sytuacjach pooperacyjnych, wzmacnia układ sercowo-naczyniowy. Działa przeciwstresowo, przeciwanafilaktycznie, przeciwzapalnie. Obniża poziom cholesterolu, chroni przed uszkodzeniem mięśnia sercowego.

Potas

Jest niezbędny w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego i odpowiedniej pracy mięśni. Oprócz tego potas uczestniczy w procesie dotleniania mózgu, poprawiając tym samym koncentrację i zdolność myślenia. Poza tym, potas we krwi reguluje jej ciśnienie, odpowiada za prawidłową pracę nerek i gospodarkę wodną organizmu.