Skąd w ogóle wziął się pomył, że jedzenie o późnych porach może być niezdrowe?

Sama teoria ma przynajmniej kilkanaście lat. Wzięła się ona prawdopodobnie stąd, że kilkanaście lat temu ludzie mieli inny rytm dobowy od rytmu dobowego ludzi w obecnych czasach. Większość z nich kładła się spać około godzin 19-22. W takim przypadku zjedzenie ostatniego posiłku o 18 było rzeczywiście dobrym wyborem.

Co jeśli trenujesz przed snem i kładziesz się późno spać?

Jednak czy sprawa ma się tak samo do osoby, która chodzi spać o 2 w nocy i odbywa swój trening o 23? Z najbardziej aktualnych badań wynika, że dla osób trenujących posiłek potreningowy jest najważniejszy ze wszystkich posiłków, które jemy w ciągu dnia. Dzieje się tak ponieważ nasz organizm w trakcie treningu wraz z potem traci cenne minerały, witaminy, a nasze mięśnie tracą glikogen. Żeby odbudować zasoby glikogenu, uzupełnić minerały oraz witaminy –  posiłek treningowy jest niezbędny.

Nie bez powodu mówi się, że mięśnie rosną podczas snu i odpoczynku. Tkanka mięśniowa jest niszczona na treningu i tylko dzięki odpowiedniej regeneracji, którą daje odpowiednia dieta oraz sen będziemy mogli budować sukcesywnie tkankę mięśniową.

Co jeśli trenujesz w godzinach porannych?

Jeśli trenujesz w godzinach porannych lub popołudniowych sprawa ma się tak samo. Mimo, że kilka godzin przed snem nie odbywamy żadnego wysiłku fizycznego, nasz organizm w trakcie snu potrzebuje makroskładników oraz mikroskładników by odbudować zasoby, które straciliśmy podczas treningu.

Jeśli chodzi o spalanie tkanki tłuszczowej tutaj również posiłek zjedzony kilka godzin przed snem będzie niezwykle ważny. Dostarczając wszystkie kilokalorie w godzinach porannych i popołudniowych, a w nocy poszcząc – większość osób będzie miała niezwykłe złe samopoczucie. Chodząc spać przykładowo o 2 w nocy i jedząc ostatni posiłek o godziny 18 doprowadzamy się do 8-godzinnego postu co może skutkować złym samopoczuciem i uczuciem niewyspania mimo wielu godzin snu.

Jakie jest zatem najlepsze rozwiązanie?

Pora zjedzonego posiłku to bardzo indywidualna kwestia. Wpływ czasu posiłku jest zupełnie inny u różnych osób. Są osoby, które lepiej czują się po większym śniadaniu. Są również osoby, które czują się lepiej po większej kolacji.

Według najnowszych badań dla większości osób najzdrowsze i najlepsze rozwiązanie dla sylwetki to jedzenie ostatniego posiłku od 1 do 3 godzin przed snem. Oczywiście tak jak wcześniej wspomniałem to bardzo indywidualna kwestia. Zdarzają się przypadki, w których ktoś zje posiłek 30min przed snem lub 4 godziny przed snem i również czuje się świetnie.

Podsumowując jedzenie w nocy nie powoduje przybrania na wadzę. Za to czy przybierasz tłuszczu czy go tracisz odpowiada Twój bilans kaloryczny. Na bilans kaloryczny składa się ilość kilokalorii spożytych w ciągu dnia i ilość aktywności fizycznej.

Wniosek z tego taki, że pora ostatniego posiłku jest bardzo indywidualną kwestią i jedynym sposobem by sprawdzić jakie rozwiązanie będzie dla Ciebie najlepsze jest zrobienie testu i przeanalizowanie jego wyników. Spróbuj jeść ostatni posiłek 1 godzinę, 2 godziny, 3 godziny, 4 godziny przed snem i sprawdzaj jak się czujesz rano. Możesz analizować takie czynniki jak: zmęczenie, wyspania, energia w ciągu dnia, zmiany w sylwetce, samopoczucie oraz wiele innych.

Wbrew pozorom takie małe czynniki jak pora ostatniego posiłku przed snem lub liczba godzin snu każdego dnia mają kolosalne znaczenie dla naszego stanu zdrowia i sylwetki. Czasem zamiast pić trzeciej kawy, brać dodatkowych suplementów lub trzeci raz zmieniać swojej diety warto zadbać o swój rytm dobowy i pory posiłków.