Trening siłowy kojarzy się głównie z taką formą aktywności fizycznej, która doprowadza do wzrostu siły i masy mięśniowej. Jest to główny powód dla którego spora ilość kobiet rezygnuje z tego typu treningu. Kobiety boją się uzyskać „męską” sylwetkę, utracić „lekkość” kobiecego ciała. W rzeczywistości jednak budowanie masy mięśniowej nie jest tak prostą czynnością, ponieważ na sukcesywny rozrost tkanek mięśniowych poza odpowiednim treningiem składa się również dieta i regeneracja.

Proces budowy masy mięśniowej u kobiet jest niezwykle trudny. Przyczyn tego zjawiska należy szukać już w podstawie fizjologii procesu dojrzewania. Testosteron u mężczyzn ma bardzo silne działania anaboliczne – co przyczynia się do rozbudowy tkanki mięśniowej i zmniejszenia ilości tłuszczu w tkankach. Pierwszy nasuwający się wniosek jest następujący – mężczyźni są niezwykle dobrze przygotowani na rozwój zarówno siły jak też umięśnienia. Jeżeli chodzi o organizm kobiety – wytwarzany jest estrogen. Głównym zadaniem estrogenu jest stymulacja rozwoju i podtrzymanie żeńskich cech płciowych. Estrogen wykazuje niezwykle słabe działania anaboliczne na rozwój tkanki mięśniowej, a jego wysoki poziom sprzyja odkładaniu się tłuszczu i zatrzymanie wody w tkankach. To właśnie przez zwiększoną zawartość estrogenu w organizmie i bardzo niskiego poziomu testosteronu (około jednej setnej poziomu obecnego u mężczyzn) kobieta nigdy naturalnie nie będzie w stanie zbudować sylwetki z potężnymi, twardymi mięśniami. Kulturystki, które można zobaczyć na zawodach – zażywają środki anaboliczne, które zwiększają między innymi poziom testosteronu.

Trening siłowy polega na wykonywaniu ćwiczeń z obciążeniem. Ze względu na swoją intensywność, objętość i obciążenie zaliczany jest do treningów beztlenowych. Trening siłowy pozwala zwiększyć siłę, potęguje spalenie tkanki tłuszczowej oraz pomaga utrzymać tkankę mięśniową na stałym poziomie/ pozwala jej wzrosnąć.

Trening siłowy wykonywać można z ciężarem własnego ciała, na maszynach lub też z wolnymi ciężarami. Plan treningowy może również łączyć wszystkie trzy formy tego wysiłku.

Istnieje wiele korzyści wynikających z wykonywania treningu siłowego. Pierwszym z nich jest nic innego jak przyczynienie się do spalenia tkanki tłuszczowej, czyli na tym, na czym generalnie kobietom zależy najbardziej. Dzieję się tak, ponieważ każdy dodatkowy kilogram mięśni powoduje przyspieszenie metabolizmu aż o 15-20%!

Trening siłowy pomaga również wzmocnić mięsień serca, chroniąc go również przed codziennym stresem.

Trening siłowy poprawia samopoczucie. Wydzielanie  endorfiny, inaczej znane jako hormonu szczęścia, wpływa na lepszy humor, pomaga czerpać więcej radości z życia oraz wpływa na nasze zadowolenie z życia. Oczywistym jest też fakt, że wraz z kształtowaniem się sylwetki zyskujemy więcej pewności siebie, co skutkuje również lepszym kontaktem z otoczeniem.

Trening siłowy wpływa również na poprawę stanu kości i wiązadeł, co wpływa na lepszą stabilizację naszego ciała, a w konsekwencji – zmniejsza ryzyko kontuzji.

Trening siłowy w dużym stopniu wpływa na poprawę funkcjonowania jelit. Poprzez dostarczenie większej ilość tlenu do organizmu doprowadzamy do zmian ciśnienia wewnętrznego, co korzystnie wpływa na perystaltykę jelit.

Jak widać, trening siłowy ma wiele innych zalet poza tą oczywistą i najbardziej oczekiwaną – poprawą sylwetki. Odpowiednio dopasowany trening siłowy pozwoli nam uzyskać wymarzoną sylwetkę oraz zachować zdrowe ciało. Każda kobieta która ma tylko do tego możliwości, powinna spróbować tej formy aktywności. Niezależnie od tego, w jakim wieku się jest i ile się waży, czy też jakie doświadczenie w trenowaniu się ma – trening siłowy jest dobry dla każdej z nas.