Każda osoba zaczynająca swoją przygodę z treningiem w klubie fitness stoi przed ważnym wyzwaniem, jakim jest dobór odpowiedniego rodzaju treningu.
Z pośród wielu rodzajów treningów, możemy wyróżnić dwa główne:
– FBW – czyli full body workout
– Split – czyli trening dzielony

Osoby początkujące bądź takie, które trenowały wcześniej i wracają po dłuższej przerwie, powinny wybrać trening FBW, który możemy nazwać treningiem ogólnorozwojowym.
Powodów jest kilka:

  1. pozwoli przyzwyczaić organizm do wzmożonego wysiłku fizycznego,
  2. pomoże poznać możliwości fizyczne naszego ciała,
  3. dostarczy nowego bodźca dla mięśni.

Podczas jednej jednostki treningowej FBW trenujemy wszystkie grupy mięśniowe, co pozwala na dostarczenie bodźców do większości mięśni w naszym ciele. Ponadto trening ogólnorozwojowy pozwala na wzmocnienie stawów i więzadeł, które u osób początkujących nie są przyzwyczajone i przystosowane do dużych przeciążeń treningowych. Dzięki takiej funkcjonalności treningu FBW, jesteśmy w stanie zapobiec kontuzjom w przyszłych okresach treningowych. Struktura treningu ogólnorozwojowego pozwala na wielokrotne przetrenowanie każdej partii mięśniowej w ciągu tygodnia. Trening FBW będzie również korzystny dla osób, które nie mogą często odwiedzać siłowni. Dzięki jego specyfice jesteśmy w stanie w pełni wykorzystać swój potencjał.

Gotowe plany treningowe dla początkujących, działające w myśl treningu ogólnorozwojowego dostępne są naszej stronie internetowej.

Drugim rodzajem treningu jest Split, czyli trening dzielony albo ogólnie rzecz ujmując – siłowy. Z racji pracy przede wszystkim na wolnych ciężarach, polecany jest osobom, które mają już za sobą pierwsze kroki z treningami na siłowni i nie obce jest im obciążenie treningowe. Trening dzielony charakteryzuje się przede wszystkim wyszczególnieniem dni tygodnia pod daną grupę czy grupy mięśniowe. Konsekwencją tego mogą być częstsze wizyty na siłowni. Dzięki treningowi dzielonemu, dużo łatwiej jest nam sprecyzować konkretny cel naszych wizyt na siłowni. Łatwiej jest dobrać konkretną partię, którą chcemy poprawić. Najważniejsze zalety treningu dzielonego to:

  1. Możliwość kompleksowego treningu jednej partii mięśniowej podczas jednej sesji treningowej
  2. Doskonale sprawdza się gdy naszym celem jest spalanie tkanki tłuszczowej, jak i budowanie masy mięśniowej
  3. Pozwala na dużą rozbudowę naszej siły
  4. Pomaga w wyrównaniu dysproporcji w budowie naszego ciała

Najlepszym rozwiązaniem, będzie sprawdzenie jak wpływają na nas obie metody treningowe. Należy jednak pamiętać, że trening FBW jest skierowany dla osób początkujących, bądź takich, które wracają po dłuższej przerwie do treningów. Natomiast SPLIT będzie dobrym rozwiązaniem w sytuacji, kiedy trening ogólnorozwojowy nie będzie dawał takich efektów jak miało to miejsce na początku.