Blog

Czerp wiedzę od najlepszych!
Nasz blog powstaje we współpracy z magistrem dietetyki, osobistą stylistką oraz managerami klubów, którzy dzielą się z Tobą swoim doświadczeniem. Skorzystaj i poszerz swoją wiedzę!

Kup karnet
#FitAndTheCity

Blog

Czerp wiedzę od najlepszych!
Nasz blog powstaje we współpracy z magistrem dietetyki, osobistą stylistką oraz managerami klubów, którzy dzielą się z Tobą swoim doświadczeniem. Skorzystaj i poszerz swoją wiedzę!

Kup karnet
#YouAndTheCity

Blog

Czerp wiedzę od najlepszych!
Nasz blog powstaje we współpracy z magistrem dietetyki, osobistą stylistką oraz managerami klubów, którzy dzielą się z Tobą swoim doświadczeniem. Skorzystaj i poszerz swoją wiedzę!

Kup karnet
#FunAndTheCity

Blog

Czerp wiedzę od najlepszych!
Nasz blog powstaje we współpracy z magistrem dietetyki, osobistą stylistką oraz managerami klubów, którzy dzielą się z Tobą swoim doświadczeniem. Skorzystaj i poszerz swoją wiedzę!

Kup karnet
#WeAndTheCity
#YouAndTheCity

Trening tylko dla dorosłych

Michał Kowalski 20.01.2017

Przeciętny Polak wydaje rocznie około 600 zł na lekarstwa. Ogólne zadowolenie społeczne z publicznej służby zdrowia plasuje się w 3. dziesiątce rankingu europejskiego. Następstwa tego to wydane co rok 30 mln zł na: prywatną opiekę, leki bez recepty, suplementy diety. Co roku wartość ta rośnie o 8%(!). Taka sytuacja.

Jest jednak coś co może zmienić WSZYSTKO– aktywność fizyczna. Dla wielu brzmi to niepoważnie. Jest bardzo cieka granica między ignorancją, a niewiedzą. Zachęcam Cię do przeczytania tego artykułu. Może dzięki temu przekonasz się, że wcale nie jesteś skazany na koszty i kilometrowe kolejki do lekarza.

Fakty są takie, że aktywność fizyczna (bez względu na wiek) korzystnie wpływa na wszystkie narządy naszego organizmu. Doskonale stymuluje naszą kondycję psychiczną, poprawia samopoczucie.  Wśród specjalistów od zdrowia – lekarzy, fizjoterapeutów, fizjologów,  panuje zgoda, że ćwiczenia to jeden z najskuteczniejszych oraz – uwaga! – najtańszych sposobów profilaktyki zdrowotnej. Ćwiczenia ciała zapewniają nam utrzymanie zdolności samodzielnego życia. Choć może to wydawać się sensacją,  to jednak są to fakty sprzed co najmniej kilkudziesięciu lat…

Efekty starości i jej wpływu na nasze ciało są za to powszechnie znane. Chciałbym skoncentrować się na wybranych symptomach, aby uświadomić Wam, że najlepsza inwestycja w zdrowie jest na wyciągnięcie ręki, tuż za rogiem, w najbliższym fitness klubie. I nie musisz być posiadaczem grubego portfela. Wystarczy otwarta głowa i odrobina chęci. A! i jeszcze 90min w tygodniu, które na to poświęcisz.

Niewydolność układu sercowo-naczyniowego – jak donosi Główny Urząd Statystyczny  46% zgonów w naszym kraju to właśnie choroby niedokrwienne serca i jej następstwa – zawał i niewydolność mięśnia sercowego. Ćwiczenia „najważniejszego” mięśnia naszego ciała jest kluczowym celem. Dotlenienie organizmu oraz wzmocnienie serca podnosi nasze zdolności transportu tlenu we krwi. A to z kolei podnosi wytrzymałość, obniża tętno spoczynkowe, wydłuża czas rozkurczu komór. W konwekcji zwiększa się objętość przepompowanej krwi przez naczynia wieńcowe. Odpowiednio zaprogramowany trening (o charakterze wytrzymałościowym) idealnie wpłynie również na obniżenie poziomu trójglicerydów oraz podniesie stężenie „dobrego” cholesterolu, ochronnie wpływając na nasze serce. Dodatkowy, bardzo korzystny benefit, to obniżenie ciśnienia tętniczego. Kompilacja korzyści z ćwiczeń tlenowych przynosi niesamowite, życiodajne efekty.

Regularne ćwiczenia podnoszą również tolerancję wysiłkową osób cierpiących z powodu przewlekłej obturacyjnej choroby płuc. Ten zespół chorobowy charakteryzujący się postępującym i niecałkowicie odwracalnym ograniczeniem przepływu powietrza przez drogi oddechowe.  Aktywność fizyczna w określonej intensywności zapewnia nam odpowiedni poziom przepływu powierza przez drogi oddechowe.

Wraz z usprawnianiem działania mechanizmu krążeniowo-oddechowego poprawiamy regulację poziomu cukru we krwi oraz korzystnie wpływamy na odporność naszego organizmu na insulinę. Dzięki temu uzyskujemy jeden z najlepszych zabiegów profilaktycznych chroniących nas przed ryzykiem wystąpienia cukrzycy, a osoby cierpiące na tą chorobę są w stanie zdecydowanie obniżyć zapotrzebowanie na leki.

Kolejna sprawa to kondycja układu funkcjonalnego. Wraz z upływem czasu nasze mięśnie maleją i słabną. Maksymalne wartości siły uzyskujemy w wieku 30 lat. Kolejne dwie dekady nie przynoszą większych zmian. Natomiast w wieku 50 lat siła mięśni maleje z intensywnością 15% na dekadę, a po przekroczeniu 80 lat nawet 30% na 10 lat. Mówiąc wprost – w wieku 80 lat nasze mięśnie są mniejsze i słabsze o 50% w porównaniu z 30. rokiem życia.

Badania dowodzą, że 10-12 tygodniowy cykl treningów siłowych oraz wytrzymałościowych jest w stanie powstrzymać ten proces, doprowadzić do wzrostu objętości włókien mięśniowych i zastopować niekorzystny spadek siły. A to jest absolutna podstawa jeśli mówimy o poprawie jakości życia codziennego.

Coraz więcej fitness klubów przygotowuje specjalne oferty dla „seniorów” – trzeba z tego korzystać! Już jeden trening w tygodniu przynosi efekty nieporównywalnie lepsze niż tabletki czy specjalistyczne suplementy diety. Zamiast tracić czas w kolejce do lekarza, spakuj torbę na trening i weź sprawy w swoje ręce. Regularne wizyty w fitness klubie to najlepszy, choć ciągle niedoceniany sposób na oznaki starości. Nie unikniemy zjawisku upływu czasu. Możemy się jednak do tego doskonale przygotować. Spróbuj. I zapomnij o tym, że jesteś za stary na fitness! 😉

M.

Brak komentarzy.

Dodaj komentarz

(Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany)

Więcej wpisów z tej kategorii
Kup karnet
Bądźmy w kontakcie