Blog

Czerp wiedzę od najlepszych!
Nasz blog powstaje we współpracy z magistrem dietetyki, osobistą stylistką oraz managerami klubów, którzy dzielą się z Tobą swoim doświadczeniem. Skorzystaj i poszerz swoją wiedzę!

Kup karnet
#FitAndTheCity

Blog

Czerp wiedzę od najlepszych!
Nasz blog powstaje we współpracy z magistrem dietetyki, osobistą stylistką oraz managerami klubów, którzy dzielą się z Tobą swoim doświadczeniem. Skorzystaj i poszerz swoją wiedzę!

Kup karnet
#YouAndTheCity

Blog

Czerp wiedzę od najlepszych!
Nasz blog powstaje we współpracy z magistrem dietetyki, osobistą stylistką oraz managerami klubów, którzy dzielą się z Tobą swoim doświadczeniem. Skorzystaj i poszerz swoją wiedzę!

Kup karnet
#FunAndTheCity

Blog

Czerp wiedzę od najlepszych!
Nasz blog powstaje we współpracy z magistrem dietetyki, osobistą stylistką oraz managerami klubów, którzy dzielą się z Tobą swoim doświadczeniem. Skorzystaj i poszerz swoją wiedzę!

Kup karnet
#WeAndTheCity

Zróbcie miejsce dla młodych!

Michał Kowalski 10.02.2017

Ten tekst kieruję do młodzieży – teraz w CityFit możecie trenować już od 16. roku życia. Chcę podzielić się z Wami moją wiedzą i doświadczeniem trenerskim. Ale już na wstępie zaznaczam, o czym na pewno tu nie przeczytacie. Nie napiszę o dźwiganiu ciężarów. Ani o budowie masy mięśniowej na poziomie kulturystyki. O przełamywaniu granic własnej słabości i wykonaniu ćwiczeń kosztem wszystkiego również nie.

Napiszę za to dlaczego warto rozpocząć regularne ćwiczenia i jak się do tego zabrać. Jeżeli czytasz ten artykuł, to znaczy, że interesujesz się kwestią treningów. Czuję więc pewną odpowiedzialność, ale i nadzieję, że mogę mieć minimalny wpływ na dalszy ciąg Twoich decyzji. Przynajmniej w teorii. Nie chcę jednak stawiać siebie w roli wybitnego autorytetu. Pisząc ten materiał mam przed oczami małego Michała – 17 lat i 30 kilogramów temu. Miałem fart, bo spotkałem wtedy wspaniałych ludzi, prawdziwych fachowców, dzięki którym zrobiłem to z głową. Rozumiałem sens i znaczenie podejmowanych kroków. Teraz spłacam ten dług. Udanej lektury J

Na początek trochę teorii – być może przemówi bardziej do Twoich rodziców, kiedy poprosisz ich o sfinansowanie karnetu na siłownię J. Regularny trening siłowy wpływa na nasze ciało w stopniu wielopłaszczyznowym (zresztą to się dzieje bez większego względu na wiek). Po pierwsze zmianie ulega stan naszych mięśni. Wzrasta liczba oraz kształt komórek mięśniowych, wzmacnia się mechanizm działania wiązadeł i stawów. Kości stają się bardziej gęste, a ich struktura znacznie trwalsza. Efekt, to prawidłowe ukształtowanie oraz usprawnienie aparatu ruchu – odpornego na zmęczenie, zabezpieczonego przed kontuzją. Równolegle korzystnym zmianom podlega również układ nerwowy. Przyrost aktywności jednostek ruchowych w mięśniach przekłada się na lepszą kontrolę, sposób działania oraz poprawność wykonywanego ruchu. Zmienia się także energetyka naszego ciała. To proces o dość złożonej strukturze, napiszę więc najprościej jak się da. Dzięki treningom wyraźnie przyrastają zasoby energii przygotowanej bezpośrednio do użycia (ATP). Praca układu hormonalnego ukierunkowana jest na „dodanie mocy”. Wszystko to oczywiście odbywa się w obrębie naturalnych zmian, a mimo to różnica w porównaniu z organizmem osoby niećwiczącej jest ogromna.

A teraz tą teorię przełożę na praktykę – jak treningi wpływają na funkcjonowanie oraz wygląd ciała nastolatka? Pierwszą ze zmian, jaką dostrzeżesz, dotyczy masy ciała. Rozpiętość tego zjawiska jest wręcz ogromna. U nastolatków z nadwagą lub otyłością dochodzi do wyraźnego obniżenia poziomu tkanki tłuszczowej. Podkręcony treningiem metabolizm „pożera” tłuszcz ze zdwojoną siłą, wykorzystując go jako zmagazynowane źródło energii nie tylko podczas ćwiczeń, ale również podczas regularnego funkcjonowania na co dzień. Z kolei młodzi ludzie z niedoborem masy ciała, znacznie łatwiej przybierają na wadze, szybko nabierając beztłuszczowej masy mięśniowej. W obu przypadkach proces przebiega równolegle do innych korzystnych zmian, chociażby podniesienia kondycji kości. A co z wytrzymałością organizmu? To kolejny istotny obszar ulegający metamorfozie., dzięki któremu w stosunkowo krótkim czasie możemy pobiec dalej, sprawniej i szybciej.

Na początku artykułu wspomniałem o mitach, nieprawdach. Niektórzy uważają, że organizm w okresie intensywnego rozwoju jest za słaby i nie powinniśmy go zbytnio męczyć. Jako pierwszy w szeregu stoi zwykle argument nabycia kontuzji. W oparciu o moją praktykę trenerską oraz osobiste doświadczenia absolutnie się z tym nie zgadzam. Młodzież potrzebuje aktywności, by rozwijać się prawidłowo – a siłownia okazuje się być jednym z bardziej bezpiecznych miejsc. Dotarłem kiedyś do ciekawych badań dotyczących najczęstszych przyczyn urazów u dzieci w wieku gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym. Wynika z nich, że w aż 19% spowodowane one były grą w piłkę nożną, kolejne 15% było następstwem gry w koszykówkę, a 6% to efekt wywrotek na rowerze. W badanej grupie były również dzieci ćwiczące regularnie na siłowni. Zaledwie 1% z nich skarżyło się na ból spowodowany mikro urazami, często będącymi wynikiem zbyt dużego natężenia treningów. Nie odnotowano żadnych złamań czy pęknięć kości, zwichnięć czy przetarć struktury skóry. Co najważniejsze dogłębne pomiary nie wskazały żadnych zmian ujemnie rzutujących na wzrost ciała.

Dlatego nie słuchaj malkontentów, tylko już dziś zacznij trenować, by jak najszybciej przekonać się jak w wielu aspektach Twoje życie zmieni się na lepsze. Jak zatem zacząć?

Po pierwsze, bądź spokojny i nie daj się ponieść emocjom 😉 Zaplanuj to co chcesz robić. Poszperaj w internecie, poczytaj fachową prasę i portale by znaleźć trening odpowiedni dla Ciebie. Wszędzie spotkasz się z terminem „trening ogólnorozwojowy”. I radzę Ci zapamiętać to hasło, bo jest to nazwa twojego treningu na najbliższe kilka miesięcy! Już tłumaczę.

Jeżeli zaczynasz trenować musisz na swoje ciało popatrzeć trochę jak architekt. Wyobraź sobie dom. Jaki budujemy? Od czego zaczynamy? Od postawienia solidnych fundamentów. To właśnie jest trening ogólnorozwojowy. Jego celem jest ustrukturyzowanie Twoich cech motorycznych (siły, wytrzymałości, gibkości itd.). Jest to okres na szeroko pojętą adaptację. Niezmiernie ważny. Chodzi o utrwalenie wzorców ruchowych oraz rozwinięcie niezbędnego minimum siły, które będą podstawą dalszych treningów. Bo jak na przykład chcesz dźwigać solidny ciężar na sztandze, skoro nie jesteś w stanie zrobić 8 pompek, a 10 minut na bieżni sprawia, że nie możesz złapać oddechu? Pomyśl o tym. Nie wahaj się pytać o radę. Porozmawiaj z trenerem personalnym, który pomoże Ci ustawić rozsądny, bezpieczny i efektywny trening. W CityFit co miesiąc organizowane są Dni Trenera Personalnego, podczas których taką poradę otrzymasz bezpłatnie.

Druga sprawa, to miejsce jakie wybierzesz. Uwierz mi, że wiele od tego zależy. Chodzi o możliwości doboru odpowiedniego sprzętu. Asortyment w klubie powinien być na tyle urozmaicony, aby dawał możliwości alternatywne. Trening ma być skuteczny, ale powinien być też częścią zabawy, sposobem spędzania wolnego czasu. Chodzi również o atmosferę. Nie w każdym klubie, można spotkać ludzi takich jak Ty, z takim samym celem. A „wspólnota” pomaga w budowie komitywy, nawiązywaniu nowych znajomości, daje szanse na znakomity aspekt motywacyjny. W profesjonalnych klubach fitness masz też większą szansę na spotkanie fachowca – Trenera Personalnego, który da Ci profesjonalny feedback na temat Twoich dokonań.

Podeślij ten artykuł swoim znajomym, zaczerpnij opinii. Proponuję Ci również pokazać go swoim rodzicom – może przyczyni się do tego, że poprą Twoją inicjatywę. Szukaj popleczników i sprzymierzeńców Twoich decyzji. Sam pamiętam swoje pierwsze treningi na siłowni w wieku 16 lat. Wielu uważało, że nie jest to mi potrzebne. Były trochę nieudolne, nudne, ciężkie. Pamiętam chwilę zwątpienia. Ale wszystko to przyczyniło się do ukształtowania mojego ciała oraz osobowości. Pomogły mi w osiągnięciu najlepszych wyników, gdy zostałem wyczynowym sportowcem. Dały pasję oraz sposób na życie. Czy było warto? Tak!! Przekonaj się sam!

Powodzenia!

 

Brak komentarzy.

Dodaj komentarz

(Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany)

Więcej wpisów z tej kategorii
Kup karnet
Bądźmy w kontakcie