Chat with us, powered by LiveChat

Czy zasada MŻ to najlepsze, co możemy zrobić, aby uniknąć poświątecznej oponki? Przecież święta bez serniczka i makowca to nie to samo. Jak zatem nie przytyć w święta? Dietetycy z zespołu BeWell podpowiadają.

Przygotowania

Przygotowania do Świąt zaczynają się dużo wcześniej już podczas zakupów w sklepie.  Zaplanuj listę potraw na wigilijny stół i kup tylko niezbędne produkty.  Pamiętaj o tym, że Święta trwają 3 dni, a po krótkiej przerwie mamy imprezę sylwestrową i Nowy Rok – nie dojadaj świątecznych dań tylko wróć do swojego menu.

Czy warto pościć?

Nie pość cały dzień – rano zacznij od szklanki letniej wody z cytryną lub octem jabłkowym (ostrożnie w przypadku nadżerek lub wrzodów żołądka).  Zjedz solidne śniadanie (najlepiej białkowo-tłuszczowe, bo nasyci na dłużej) oraz lekki obiad. Pamiętaj również o dużej ilości warzyw.  W innym przypadku po całym dniu głodówki rzucisz się na jedzenie, a przez to pochłoniesz więcej niż jedząc wcześniejsze posiłki w ciągu dnia. Dzięki tej wskazówce wieczorem zachowasz umiar.

Zachowaj umiar

Nie jest to łatwe, gdy stół zastawiony jest mnóstwem rarytasów. Jeśli masz na coś ochotę, to to zjedz. Pamiętaj jednak o rozsądnej ilości.  Zjedz kawałek ciasta, a nie całą blachę. Popisowe danie mamy? Wcinaj, ale z umiarem.  Zacznij jedzenie od dań mniej kalorycznych np. barszcz, ryba.  Rób przerwy w jedzeniu – rozpakuj prezenty.

Kaloryczność

Jeśli zachowasz umiar, to łatwiej będzie ograniczyć ilość spożytych kalorii. Nie licz ich przy wigilijnym stole, ale zachowaj rozsądek. Uwzględnij pozostałe świąteczne dni – jeśli w tym okresie planujesz obfitsze obiady, to zjedz lżejsze kolacje.

Nieprzetworzone jedzenie

Lepszą opcją jest przygotować potrawy świąteczne samemu, a nie kupować gotowe dania / półprodukty.  Dzięki temu unikniemy zbędnych dodatków np. wzmacniaczy smaku oraz niepotrzebnego cukru czy zbyt dużej ilości tłuszczu,

Jedz powoli

Żeby zjeść mniej należy dokładnie przeżuć każdy kęs, jeść powoli. Ciesz się czasem z rodziną, celebruj to.

Wspomaganie trawienia

Stosuj:
• przyprawy/zioła wspomagające trawienie (cynamon, imbir, anyż, cząber, koper, miętę, czystek, ostropest-sylimaryna, rumianek, mniszek lekarski),
• witaminę C,
• enzymy trawienne,
• suplementy dla wsparcia jelit i łagodzenia stanów zapalnych,
• jeśli na co dzień Twoja dieta jest bezglutenowa, bezlaktozowa, unikaj produktów, które Ci szkodzą.

Pij

Woda jest niesamowicie istotna dla całego organizmu – jedna z podstaw prawidłowego jego funkcjonowania. Powinniśmy wypijać 30 ml na każdy kilogram masy ciała. Najlepsza jest woda wysoko mineralizowana  lub średniomineralizowana.

Co z alkoholem?

Pamiętaj, że alkohol to również kalorie. Lepszym wyborem będzie czerwone
wytrawne wino (pozytywny wpływ na bakterie jelitowe; zawartość
antyoksydantów m.in resweratrolu). Unikaj kolorowych drinków.

Wasze komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google.

Przeczytaj również

2020.12.15

Gadżety na siłowni

Z gadżetami, jest tak, że uważamy je za zbędne do momentu, gdy zaczniemy ich używać. Wtedy cięż...

2020.12.15

Aktywność fizyczna a zdrowie psychiczne

Ćwiczenia w klubie mają nie tylko bardzo dobry wpływ na kształtowanie naszej odporności fizyczn...