Chat with us, powered by LiveChat

Dwa rodzaje treningu, dwa zestawy ćwiczeń i dwa sposoby na redukcję tkanki tłuszczowej. Każdy działa inaczej i w różnym tempie na nasz organizm. Oba jednak dają wymierne rezultaty i ułatwiają odchudzanie. Sprawdź, który jest odpowiedni dla Ciebie.

Czym jest trening interwałowy?

To trening, który w skuteczny, intensywny sposób spala tkankę tłuszczową. Kilogramy spadają dość szybko m.in. przez to, że trening może angażować nawet 80% mięśni. Sesja interwałowa musi więc odznaczać się wysoką intensywnością – ponad 75% HRmax (tętna maksymalnego) i naturalnie jest dość wyczerpująca. Proces spalania tkani tłuszczowej odbywa się przez kilkanaście godzin po wysiłku fizycznym. W tym czasie nasz organizm się regeneruje, pobierając duże ilości tlenu. Energia pobierana jest z tłuszczu, dlatego samo spalanie jest tak efektywne.

Rodzaje treningu interwałowego

Trening interwałowy przez wzgląd na swoją intensywność nie musi być wykonywany codziennie, wystarczą 2-3 treningi tygodniowo po kilkanaście minut. Zaleca się, by wykonywać go rano albo w ciągu dnia. Do treningu interwałowego zalicza się wszystkie ćwiczenia, które podzielone są na dwie krótkie, następujące zaraz po sobie, oddzielone zaledwie kilkusekundową przerwą sesje. Pierwsza to faza wysiłkowa, gdy pracujemy na maksymalnych obrotach, a druga to faza niepełnego wypoczynku, czyli nasze tętno lekko opada, ale jest nadal podwyższone. Te dwie fazy podczas trwania ćwiczenia są kilkakrotnie powtarzane. Trening interwałowy może być więc poprowadzony w formie zarówno biegania, energicznych ćwiczeń, jak i tabaty.

Zalety i wady interwału

Zdecydowanym plusem treningu interwałowego jest szybkość i skuteczność działania. Dzięki temu, że interwał to intensywne ćwiczenia pomagają w spalaniu tłuszczu z tzw. trudnych okolic, czyli brzucha, ud czy bioder. To jednak zestaw ćwiczeń wyłącznie dla osób, które są już dość zaawansowane lub kontynuują swoje ćwiczenia w klubie fitness. Wszyscy pozostali mogą nie tylko mieć długotrwałe zakwasy, ale także czuć się maksymalnie wyczerpani i to nawet przez kilka dni.

Czym jest trening cardio?

Tradycyjny trening cardio to dość długi wysiłek o umiarkowanym natężeniu polecany osobom, których celem jest redukcja wagi. Cardio spala tkankę tłuszczową i robi to przy intensywności 55-65% HRmax. Trening cardio wykonywany regularnie, tj. najlepiej codziennie przez co najmniej 45 minut, daje naprawdę dobre rezultaty. Długość jest bardzo ważna – krótsza sesja treningowa będzie nieefektywna, gdyż początkowo spala się glikogen mięśniowy, a dopiero po 15 minutach organizm pracuje nad spalaniem tkanki tłuszczowej. Zostaje więc 30 minut na właściwy trening, a to minimum, by waga zaczęła spadać.

Rodzaje treningu cardio

Trening cardio można wykonywać w godzinach zarówno porannych, jak również mocno popołudniowych czy nawet wieczornych. Warto wiedzieć, że cardio to inaczej trening aerobowy, czyli trening wykonywany w sposób ciągły, w stałym tempie, podnoszący nasze tętno do odpowiedniego poziomu. Dlatego umożliwia w miarę swobodne oddychanie i raczej nie powoduje zadyszki. Ćwiczy różne partie ciała i może występować pod postaciami klasycznego aerobiku, boksu, ABT, TBC czy nawet zumby.

Każdy trening cardio, dla naprawdę satysfakcjonujących efektów, dobrze jest połączyć z treningiem siłowym i wykorzystać zaplecze siłowni. Należy pamiętać o kolejności – najpierw ćwiczenia siłowe, a później średniointensywne cardio.

Zalety i wady treningu cardio

Trening cardio jest na pewno świetnym rozwiązaniem dla osób dopiero co rozpoczynających ćwiczenia w klubie fitness. W sposób umiarkowany i systematyczny przygotowuje ciało do zwiększonego wysiłku. Stabilnie, bez intensywnych skoków buduje więc ogólną wytrzymałość organizmu i zwiększa wydolność np. układu krwionośnego. Tylko systematyczne, przynajmniej 45-minutowe ćwiczenia pozwolą spalić tkankę tłuszczową i tym samym zrzucić zbędne kilogramy. Trzeba więc lubić metodę małych kroków i jednocześnie być wytrwałym.

Interwał a cardio – różnice

Zbierając wszystkie informacje – trening interwałowy jest dla osób zaawansowanych w sportowej aktywności, lubiących krótkie, ale bardzo wysiłkowe sesje. Trening cardio na odwrót – będzie odpowiedni dla osób, które są początkujące albo ćwiczą wyłącznie rekreacyjnie i preferują umiarkowaną intensywność. Co nie oznacza, że treningu cardio nie mogą podejmować także osoby  bardziej zaawansowane. Poza tym interwał jest lepszy dla osób, które nie mają za wiele czasu, a cardio – dla tych, którzy znajdują czas na ćwiczenia niemal codziennie.

Interwał czy cardio – co odchudza lepiej?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Każdy z tych treningów odchudza, z tym że każdy w różnym czasie. Jeśli chcesz uzyskać efekty dość szybko i lubisz intensywny, miejscami ekstremalny wysiłek, wybierz trening interwałowy. Jeśli jednak na efekty możesz poczekać, jesteś zwolennikiem równomiernej, jednostajnej pracy ze swoim ciałem, którą wspierasz ćwiczeniami siłowymi – trening cardio jest dla Ciebie. Choć najlepiej przekonać się w praktyce i spróbować swoich sił w obu typach treningu.

Wasze komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google.

Przeczytaj również

Ćwiczenia na wzmocnienie i rozbudowę ramion – wyciskanie żołnierskie

2020.01.09

Wyciskanie żołnierskie - Ćwiczenia na wzmocnienie i rozbudowę ramion

To jedno z bardziej fundamentalnych i przydatnych ćwiczeń, które można wykonywać w klubie fitne...

2020.01.09

Jak nie dać się wirusowi w trakcie przygotowań do zawodów

Czy jesteście przesądni? Wierzycie w te wszystkie szczęśliwe liczby, symbolikę gwiazd, czarnego...