Chat with us, powered by LiveChat

„Porzuć trening – dołącz do imprezy!” – brzmi zachęcająco? Hasło to często wiązane jest z zajęciami zumby, będącymi połączeniem aerobiku i tanecznych kroków. To doskonała forma aktywności dla osób, które nie są fanami rygorystycznych planów treningowych i preferują formę ćwiczeń „przy okazji”. W przypadku zajęć zumba fitness spalanie kalorii odbywa się przy okazji dobrej zabawy.

Zumba fitness – czym jest i jak powstała?

Każdy, kto zapisuje się na zumbę, powinien przygotować się na sporą dawkę cardio z elementami salsy, flamenco czy merengue. To forma treningu zbliżona do ćwiczeń interwałowych pod dyktando rytmicznej latynoskiej muzyki.

Początki zumby sięgają lat 90. Taneczne ćwiczenia nastawione na utratę wagi i ogólny rozwój narodziły się przez przypadek, a stolicą aerobiku w rytmach latino jest Kolumbia. Za twórcę zumby uznaje się Alberto „Beto” Pereza.

Kiedy Beto był jeszcze nastoletnim instruktorem aerobiku, zdarzyło mu się zapomnieć kaset z muzyką na zajęcia. Posiłkował się więc tym, czego słuchał na co dzień podczas jazdy samochodem, a były to latynoskie rytmy. Pomysł bardzo spodobał się uczestnikom zajęć, a moda na zumbę szybko przekroczyła kolumbijskie granice i rozprzestrzeniła się na cały świat.

Jak ćwiczyć – zumba – pierwsze kroki

Na zajęciach oprócz chęci przyda się jeszcze:

  • wygodny strój,
  • buty z podwyższoną piętą dla lepszej stabilizacji,
  • butelka wody,
  • ręcznik.

Trzeba przygotować się na dużą intensywność, dlatego dla większego komfortu warto zabrać też strój na zmianę.

Zumba fitness nie wymaga specjalnych przygotowań. Jest to forma aerobiku dla wszystkich, kobiet i mężczyzn, dorosłych, dzieci i seniorów. Warunkiem są jednak zdrowe kolana i kręgosłup, ponieważ duża intensywność treningu stanowi spore wyzwanie dla stawów.

Co ważne, nie trzeba być urodzonym tancerzem. Choreografie są proste, oparte na mało skomplikowanych, rytmicznych ruchach. Poza tym, że zumba czerpie z różnych stylów tańca – oprócz latynoskich można spotkać elementy hip-hopu czy belly dance – jest to przede wszystkim aerobik łączący cardio z ćwiczeniami siłowymi i rozciągającymi. Interwałowo skonstruowany trening wspomaga odchudzanie i poprawia kondycję. Wszystko opakowane jest jednak w formę dobrej zabawy.

Zumba toning – wspomagane odchudzanie i budowanie siły

Zumba fitness to podstawowa wersja treningu. Dla nieco bardziej wymagających osób przeznaczona jest zumba toning. Są to taneczne ćwiczenia z dodatkowymi ciężarkami, tzw. toning sticks. Kształtem nie różnią się od hantli gimnastycznych, jednak w zumbie hantle grzechoczą jak marakasy.

Wykorzystanie toning sticks ułatwia spalanie kalorii, ale podwyższona intensywność odchudzania to niejedyny wyróżnik treningu zumba toning. Tego rodzaju taneczny aerobik w większym stopniu niż klasyczna zumba:

  • przyczynia się do wyrzeźbienia i ujędrnienia sylwetki,
  • wzmacnia ramiona, nie prowadząc do nadmiernego przyrostu tkanki mięśniowej.

Jakie efekty daje zumba?

Podobnie jak większość form aktywności fizycznej zumba poprawia sylwetkę i samopoczucie. Taniec łączony z ćwiczeniami aerobowymi pomaga w odchudzaniu – profesor John Porcari obliczył, że podczas intensywnego 40-minutowego treningu zumba fitness spala się prawie 400 kcal.

Oprócz spalania tkanki tłuszczowej zaobserwować można takie efekty, jak:

  • zwiększenie wydolności,
  • lepszy metabolizm,
  • poprawa koordynacji ruchowej,
  • przyrost tkanki mięśniowej,
  • smuklejsza sylwetka,
  • lepsze samopoczucie i zwiększenie pewności siebie,
  • obniżenie poziomu cukru we krwi,
  • poprawa jędrności pośladków, brzucha i nóg.

Zumba, czyli połączenie tańca i aerobiku, to dobra metoda na rozpoczęcie przygody z siłownią. Zajęcia pozwalają nie tylko zgubić zbędne kilogramy, ale również otworzyć się na taniec, a także zadzierzgnąć znajomości, które mogą przerodzić się w trwałe przyjaźnie.

Inne formy odchudzania przez taniec

Zumba fintess i zumba toning to niejedyne opcje do wyboru dla miłośników ruchu i zrzucania kilogramów przy akompaniamencie muzyki.

Zbliżoną formą ćwiczeń jest fitness latino. Podobnie jak zumba opiera się na prostych układach choreograficznych z wykorzystaniem podstawowych kroków tańców latynoamerykańskich. Jasno sprecyzowany styl muzyczny to wyróżnik tych ćwiczeń, które – podobnie jak zumba – kształtują wszystkie partie mięśni i wpływają na ogólną poprawę kondycji.

Salsation z kolei odróżnia od zumby większy nacisk na elementy taneczne. To świetne zajęcia rekreacyjne. Ćwiczenia skupiają się na przekazywaniu emocji poprzez taniec. Salsation to recepta na codzienne stresy i dobry sposób na podniesienie wydolności.

Luźna forma i różnorodne style tańca – to wyróżniki zajęć z city dance. Jest to forma aktywności przeznaczona dla wszystkich osób ceniących sobie swobodną ekspresję. Taneczne ćwiczenia pozytywnie wpływają zarówno na formę fizyczną, jak i psychiczną.

Natomiast każdy, kto poszukuje odrobiny egzotyki, powinien zainteresować się dancehallem. Ten styl tańca wywodzi się z Jamajki i opiera na płynnych, sensualnych ruchach, dlatego też zajęcia cieszą się sporą popularnością wśród kobiet.

Jak widać, wybór jest duży, a przy takiej różnorodności ciężej o wymówki, a łatwiej o dobrą kondycję i stały dopływ endorfin. Wystarczy tylko zapisać się na zajęcia i dać porwać latynoskim (i nie tylko) rytmom.

Wasze komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google.

Przeczytaj również

2020.03.17

Chcesz zmniejszyć ryzyko infekcji wirusowej? Trenuj!

Sport to zdrowie – to hasło w obecnym czasie nabiera nowego znaczenia. Badania naukowe dowodzą,...

Ćwiczenia na wzmocnienie i rozbudowę ramion – wyciskanie żołnierskie

2020.03.17

Wyciskanie żołnierskie - Ćwiczenia na wzmocnienie i rozbudowę ramion

To jedno z bardziej fundamentalnych i przydatnych ćwiczeń, które można wykonywać w klubie fitne...