Chat with us, powered by LiveChat

Wywodząca się ze wschodniej medycyny ajurwedyjskiej ashwagandha, znana inaczej jako żeń-szeń indyjski lub witania ospała, jest jednym z tych suplementów, które w ostatnich latach coraz częściej wybierane są przez sportowców i osoby prowadzące aktywny tryb życia. Jakie są jej największe zalety i przez kogo jeszcze może być stosowana?

Co to jest ashwagandha?

Ashwagandha jest suplementem diety, zawierającym substancje lecznicze, takie jak witanozydy i witanolidy.  Ma działanie antybakteryjne i przeciwrakowe, a przede wszystkim – jest adaptogenem, czyli naturalnym środkiem poprawiającym ogólną wytrzymałość, wydajność i odporność oraz wspomagającym zachowanie równowagi w organizmie. Najczęściej występuje w postaci proszku lub ekstraktu.

Działanie i właściwości

Żeń-szeń indyjski wykazuje przede wszystkim działanie wzmacniające i uspokajające. Zmniejsza stres i napięcie nerwowe, redukując poziom kortyzolu. Ma korzystny wpływ na układ naczyniowo-sercowy, a także płodność u mężczyzn. W przypadku chorób tarczycy może wspomóc leczenie niedoczynności lub Hashimoto, ale jednocześnie trzeba pamiętać, że nie jest wskazany przy nadczynności tarczycy.

Ashwagandha pozytywnie działa też na koncentrację, przychodząc z pomocą w trakcie pracy umysłowej lub nauki. Znajduje zastosowanie w przypadku problemów z zasypianiem,  a – po konsultacji z lekarzem – może być także stosowana przy stanach lękowych i depresyjnych, ponieważ dobrze wpływa na nastrój i ogólne samopoczucie.

Ashwagandha a uprawianie sportu

Żeń-szeń wpływa również pozytywnie na osoby uprawiające sport i często jest polecany jako suplement diety będący dobrym wsparciem w trakcie ćwiczeń, zarówno w przypadku dążenia do redukcji tłuszczu, jak i rozbudowy tkanki mięśniowej. Dzieje się tak przede wszystkim ze względu na fakt, iż zmniejsza poziom kortyzolu będącego katabolikiem, a tym samym przyspiesza przyrost mięśni. Wspomaga również proces regeneracji, co dla osób ćwiczących jest zawsze niezwykle istotne. Sportowcy po pewnym czasie regularnego stosowania, mogą odnotować lepsze wyniki podczas treningów, szybsze spalanie tłuszczu i poprawę kondycji.

Przeciwskazania

Tak jak w przypadku wszystkich innych suplementów diety, istnieją pewne przeciwskazania do zażywania żeń-szenia indyjskiego. Nie powinny przyjmować go przede wszystkim kobiety w ciąży oraz karmiące piersią, a także dzieci do 18. roku życia. Niewskazane jest również zażywanie tego suplementu przy wrzodach żołądka. Należy pamiętać również, by nie łączyć go z alkoholem oraz z niektórymi lekami – zwłaszcza tymi o działaniu nasennym czy uspokajającym, ponieważ może niebezpiecznie nasilić ich działanie.

Skutki uboczne

Dobrą wiadomością dla wszystkich, którzy chcą rozpocząć suplementację ashwagandhy, będzie fakt, że nie ma ona zbyt wielu skutków ubocznych. Przy zbyt dużych dawkach może wystąpić nadczynność tarczycy. Innymi niepożądanymi skutkami mogą być problemy skórne, takie jak pieczenie, świąd czy przebarwienia. Nie występują one jednak często, co czyni żeń-szeń suplementem odpowiednim prawie dla każdego, a zwłaszcza dla osób prowadzących aktywny tryb życia, uprawiających różne sporty czy ćwiczących na siłowni.

Wasze komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google.

Przeczytaj również

2020.02.26

Chcesz zmniejszyć ryzyko infekcji wirusowej? Trenuj!

Sport to zdrowie – to hasło w obecnym czasie nabiera nowego znaczenia. Badania naukowe dowodzą,...

Ćwiczenia na wzmocnienie i rozbudowę ramion – wyciskanie żołnierskie

2020.02.26

Wyciskanie żołnierskie - Ćwiczenia na wzmocnienie i rozbudowę ramion

To jedno z bardziej fundamentalnych i przydatnych ćwiczeń, które można wykonywać w klubie fitne...