Chat with us, powered by LiveChat

Idealne śniadanie to takie, które zapewni nam energię na cały poranek, dostarczy niezbędnych wartości odżywczych, a jednocześnie nie będzie zbyt ciężkie do strawienia. Takie właśnie są płatki owsiane górskie, które mogą występować jako składnik wielu różnych potraw. Jakie są ich najważniejsze zalety i dlaczego powinny być stałym elementem diety każdej osoby uprawiającej sport i prowadzącej aktywny tryb życia?

Rodzaje płatków owsianych

Wyróżniamy kilka rodzajów płatków owsianych, w zależności od sposobu ich przygotowywania. Płatki zwykle poddawane są najmniejszej obróbce, jednak nie nadają się do spożycia bez wcześniejszego ugotowania, co sprawia, że ich przyrządzenie jest dość czasochłonne. Łatwiejsze w przygotowaniu, a jednocześnie bogate w wartości odżywcze, są płatki owsiane górskie – w trakcie obróbki ziarna są rozbijane, dzięki czemu wystarczy je jedynie lekko zagotować lub zalać wrzątkiem bezpośrednio przed zjedzeniem. Ostatnim rodzajem są płatki błyskawiczne – w procesie produkcji są one dodatkowo rozdrabniane oraz poddawane obróbce hydrometrycznej. W procesie tym tracą niestety część wartości odżywczych, a więc łatwość podania nie idzie w parze z zaletami zdrowotnymi. Optymalnym wyborem – dla tych, którym zależy na szybkich i jednocześnie smacznych i zdrowych śniadaniach – będą więc płatki górskie.

Wartości odżywcze

Do najważniejszych składników, które można znaleźć w płatkach owsianych, należą magnez, potas, cynk i żelazo oraz fitoestrogeny. Warto też wiedzieć, że to właśnie owies jest zbożem o największej ilości kwasów nienasyconych. Zawarta w płatkach witamina E jest przeciwutleniaczem chroniącym organizm przed wolnymi rodnikami, czyli obniżającym ryzyko wystąpienia nowotworów. Płatki owsiane polecane są zwłaszcza osobom chorującym na miażdżycę oraz cukrzycę, ponieważ zapobiegają powstawaniu zakrzepów oraz regulują stężenie glukozy we krwi. Zawierają również błonnik przydatny w procesie trawienia.

Płatki w diecie sportowców

Mimo iż płatki owsiane są dość kaloryczne, są one doskonałym pomysłem na śniadanie dla osób uprawiających sport oraz prowadzących aktywny tryb życia. Dlaczego? Dzieje się tak, ponieważ zapewniają odpowiednią dawkę energii na początek dnia – zawarte w nich węglowodany złożone uwalniają się powoli, zapewniając równy poziom energii. Dają także poczucie sytości, dzięki któremu nie podjadamy po posiłku.

Zawarte w płatkach owsianych białko jest niezbędne do prawidłowego rozwoju mięśni i pomaga w procesie ich regeneracji, natomiast węglowodany złożone mają swój udział w odbudowaniu zapasu glikogenu mięśniowego, który jest zużywany w trakcie treningu.

Płatki w różnych formach mogą być jedzone zarówno przed treningiem – z zachowaniem około godzinnego odstępu czasu pomiędzy posiłkiem a treningiem – jak i jako przekąska po ćwiczeniach. Dzięki temu, że zawarta w płatkach witamina E przyspiesza metabolizm kwasu mlekowego, w wyniku czego redukuje zmęczenie mięśni, płatki mają regeneracyjny wpływ na organizm.

Jak przygotować płatki górskie – pomysły na śniadania

Jednym z najpopularniejszych śniadań jest owsianka na mleku roślinnym z owocami. Szklankę płatków owsianych górskich zalewamy gorącą wodą – można zrobić to dzień wcześniej i zostawić na noc lub tuż przed podaniem i odstawić na moment. Następnie napęczniałe płatki zalewamy ciepłym lub zimnym mlekiem roślinnym (np. kokosowym lub ryżowym). Do tak przygotowanej owsianki można dodać owoce, np. wiosną i latem świeże owoce leśne, jesienią i zimą przyrumienione na patelni oraz pokrojone w kostkę jabłka i gruszki z miodem i orzechami.

Innym ciekawym pomysłem jest przygotowanie placków owsianych. Szklankę płatków owsianych mielemy w blenderze, a następnie mieszamy z 1 jajkiem, 1 dojrzałym bananem i małą łyżeczką sody. Jeśli konsystencja jest za gęsta, można dodać kilka łyżek mleka roślinnego. Wymieszane mikserem składniki nakładamy dużą łyżką na rozgrzaną patelnię i smażymy z każdej strony przez kilka minut aż do przyrumienienia. Placki można udekorować domową marmoladą, masłem orzechowym lub świeżymi owocami.

Płatki owsiane mogą być również podstawą domowej granoli, którą można zjeść z mlekiem czy jogurtem. Płatki podpiekamy na rozgrzanej patelni bez tłuszczu, a następnie dorzucamy pokrojone drobno orzechy i bakalie. Po kilku minutach pieczenia dodajemy kilka łyżek miodu i mieszamy, aż miód pokryje pozostałe składniki. Na koniec dorzucić możemy jeszcze pokruszoną gorzką czekoladę, aby nadać granoli czekoladowy smak.

Podane powyżej przepisy można dowolnie modyfikować, a płatki owsiane górskie mogą być składnikiem jeszcze wielu innych posiłków, dzięki czemu codzienne śniadania przygotowane na ich bazie można łatwo urozmaicać i zmieniać.

Wasze komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google.

Przeczytaj również

2020.03.20

Chcesz zmniejszyć ryzyko infekcji wirusowej? Trenuj!

Sport to zdrowie – to hasło w obecnym czasie nabiera nowego znaczenia. Badania naukowe dowodzą,...

Ćwiczenia na wzmocnienie i rozbudowę ramion – wyciskanie żołnierskie

2020.03.20

Wyciskanie żołnierskie - Ćwiczenia na wzmocnienie i rozbudowę ramion

To jedno z bardziej fundamentalnych i przydatnych ćwiczeń, które można wykonywać w klubie fitne...